نقاشی ساختمان یکی از راه های ایجاد تغییر در فضا می باشد که هر خانه و یا هر ساختمانی با هر نوع کاربردی بعد از گذشت مدت زمانی به آن احتیاج دارد . رنگ آمیزی راه بسیار ساده و مقرون به صرفه ای برای ایجاد تحول در دکوراسیون است .

نقاشی ساختمان چیست ؟

انواع نقاشی ساختمان

 

در اینجا به معرفی انواع رنگ ها و مزایا و معایب آن ها می پردازیم :

 

• رنگ پلاستیک

 

این رنگ ها از قدیمی ترین نوع رنگ ها می باشد . با وجود کیفیت بالای این رنگ و راحتی کار کردن با آن ، دقت بسیاری احتیاج دارد زیرا در صورت غلیظ بودن رنگ اثر غلطک یا قلم روی دیوار می ماند و باید چندین بار برای نتیجه بهتر رنگ آمیزی را تکرار کنیم . 

رنگ های پلاستیک حلال در آب می باشد و احتیاجی به مواد نفتی ندارند .این رنگ ها برای سقف بسیار مناسب می باشد زیرا پوشانندگی بالایی دارد و قابل شستشو است اما دوام آن کم است . مات است و بوی بدی ندارد . سرعت کار با آن بالا می باشد و زود خشک می شود . قابل استفاده روی آن آلات نمی باشد ، جاذب آب است و زود چرک می شود .

• رنگ روغن

 

رنگ های روغنی از گذشته مورد توجه بوده و هنوز هم برای رنگ آمیزی در و پنچره بسیار مناسب می باشد . از این رنگ ها برای عایق و ضد زنگ کردن در و پنجره استفاده می شود حتی در صورتی که برای زیبایی آن از رنگ های دیگر استفاده کنند . رنگ های روغنی به سه دسته براق ، مات و نیمه مات تقسیم می شوند .

رنگ روغنی براق ماندگاری و پوشش بالایی دارد و به دلیل براق بودن منعکس کننده ی نور و باعث روشنایی بیشتر است اما ایرادات گچ کاری را مشخص می کند .

رنگ روغنی مات نور را انعکاس نمی دهد و نسبت به نوع براق آن ایرادات را کمتر نشان می دهد . اما پوشش کمتری دارد و صد درصد قابل و شستشو نیست زیرا جای دستمال روی دیوار مشخص می شود .

• رنگ مولتی کالر

 

از این نوع رنگ روی تمام سطوح می توان استفاده کرد و بسیار دکوراتیو می باشد . رنگ های مولتی کالر مات و کم جلا بوده و ایرادات کار را پوشانده و بافت ویژه ای به آن می دهد . همچنین در مقابل دود و گرد و خاک مقاوم بودده و مناسب مکان های پر رفت و امد است و با کمترین هزینه و مواد قابل ترمیم می باشد . ضخامت آن کم بوده و بسیار سریع خشک می شود و نیز بوی بدی ندارد .

• رنگ بلکا

 

رنگ بلکا نوعی پوشش سلولزی است که از پنبه ساخته شده و جایگزین رنگ و کاغذ دیواری است و بسیار مقرون به صرفه است . عایق حرارت و رطوبت بوده و ترک نمی خورد، قابل شستشو است و با استفاده از رزین ها مخصوص قابلیت ضد آب شدن پیدا می کند . تنوع رنگ بسیاری دارد و قابل ترمیم است .

• رنگ پتینه

 

پتینه از رنگ های دکوراتیو می باشد که با استفاده از رنگ ها و ابزار های مختلف می توان بافت های زیبایی را با توجه به سلیقه هرکس به وجود آورد . این نوع رنگ به فرد اجازه می دهد آن طور که می خواهد محل مورد نظر را طراحی کند و بر روی هر سطحی قابل اجرا می باشد و نسبت به رنگ های دیگر دیرتر کثیف می شوند و بسیار مقاوم اند.