آداب پوشیدن کت و شلوار 

                                    اگر درست پوشیدن را یاد بگیرید بقیه چیزها هم درست می شوند. چه کارمند اداری باشید و چه شغل آزاد داشته باشید، دانستن نکات خرید و از همه مهمتر پوشیدن کت و شلوار صحیح برای بدن شما، سنگ بنای اولیه خوش تیپی محسوب می شود. کت و شلوار جزو پوشاک از مد نیفتادنی و انعطاف پذیر برای هر موقعیتی است. اگر آداب اولیه آن را بدانید، خودتان از پس جزئیات آن برمی آئید. 


 

1. آقایان کت و شلوار پوش قرن بیست و یکم چه شکلی هستند؟
وقتی کریستوفر والتز را می بینید، در واقع به چیزی بیشتر از مردی با لباس شیک می نگرید؛ شما یک مرد مدرن مقابل رویتان می بینید. راز او فقط در دوخت کت و شلوار و شیک بودن جزئیات لباسش نیست. وقتی از نزدیکتر می نگرید می بینید که در پوشش او چهارخانه های عجیب و غریب و تند وجود ندارد. کل تیپ او هوشمندانه، با اعتماد به نفس و جمع و جور است. در واقع تک بودن او در این است که سعی نمی کند تک باشد و حداقل تلاش زیادی برای آن نمی کند. مانند طراحی های مدرن و امروزی، کت و شلوار او ساده و تر و تمیز است. 

 

 


2. امروز بیشتر از همیشه بحث اندازه بودن مطرح است.

این شعاری است که این روزها مجله GQ در هر شماره اش آن را تکرار می کند. مهم نیست که چه مدل کت و شلواری می پوشید و یا چقدر برای آن هزینه می کنید، پارچه اش فلانل باشد یا راه راه نخی، دو دکمه باشد یا سه دکمه، خیلی ها را دیده ایم که کت و شلوار درستی خریده اند و پول زیادی برایش داده اند، ولی همان کت و شلوارها به تن آنها زار زده است. حتی دیده ایم که کت و شلوار ارزان و خوش دوخت رو تن بعضی ها چند میلیونی به نظر می رسد. مهم این است که کت و شلوار روی تن فرد بنشیند، در غیر این صورت پوشیدن آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. سوال اینجاست که اندازه درست و مناسب کدام است و چطور اندازه بدنمان را بدست آوریم؟

الف- از بالا شروع کنید. 
کت و شلوار خوب باید شانه های شما را بغل کند، نه اینکه از شانه هایتان آویزان شود. بیشتر آقایان فکر می کنند یک سایز از آنچه هستند بزرگترند. وقتی کت و شلوار می خرید، نترسید و یک سایز کوچکتر را هم امتحان کنید. وقتی کت آن را تن می زنید باید کمی سفتی یا تنگی روی شانه ها حس کنید. باید با آن کت جلب توجه کنید و بلندتر به نظر برسید. اگر از قسمت شانه ها کت اندازه شما نبود، آن را نخرید. 

 

ب- آستین ها
به گشادی آستین ها هم دقت کنید. وسواس و دغدغه فکری مجله GQ روی همین نکته است. برای هر بار عکاسی از مدل ها، باید خیاط آستین های کت ها را کوتاه یا تنگ کند. اندازه بودن آستین باعث می شود که هیکل شما خودش را نشان دهد و دست هایتان در آستین های گشاد گم نشوند. 

پ- کمی از سردست پیراهنتان از زیر کت معلوم باشد.
آستین های کت شما باید کمی بالاتر از مفصل مچتان باشند، تا یک سانت از سردست پیراهنتان از کت بیرون بزند. درست مثل قاب تابلوی نقاشی است که حالت شیک و زیبایی به کت و پیراهن می دهد. 

ت- کمر را تنگتر کنید.
کت شما باید بدنتان را در بر بگیرد. از خیاط بخواهید که از دو طرف قسمت کمر را تنگ کند. بدین ترتیب شانه هایتان بیشتر خودشان را نشان می دهند، چه چهارشانه باشید چه نباشید.

ث- پاچه های شلوار را تنظیم کنید.
شلوارهایی که پاچه ساده و صاف دارند همیشه خوب هستند، ولی باید در قسمت قوزک پا نقطه شکستی درست کنید. شلوار باید در این نقطه با کفش مماس شود، نه اینکه روی آن جمع شود. 

 


3. به نقاط ظریف تر دقت کنید. 

حالا نکات اندازه بودن کت و شلوار را می دانید. ولی حواستان باشد که این جزئیات هستند که سبک یک دست کت و شلوار را تعریف می کنند. در این مورد گزینه های پیش رو فراوانند. در اینجا به مهمترین آنها اشاره کرده ایم که باعث می شوند یک دست کت و شلوار بی نقص به نظر برسد:

ج- از برگردان یقه شروع کنید. 
هیچ چیز بیشتر از یقه به کت و شلوار سبک و شخصیت تحمیل نمی کند. یقه های باریک خوب هستند به شرطی که در پهن ترین قسمت حدوداً 5 سانتیمتر باشند. این سبک بدون آنکه شبیه راک استارها باشد، مدرن و شیک است. 

چ- دو دکمه بپوشید.
کت دو دکمه شعار ماست، ولی سه دکمه خوش دوخت هم می تواند خوب باشد. کت دو دکمه به همه آقایان می آید، شکل و سایز آنها هر چه می خواهد باشد. ما کت هایی که دکمه هایشان پایین تر است را ترجیح می دهیم، زیرا بالاتنه را باریک تر و بلندتر نشان می دهند. 

ح- جیب نما
جیب نما برای آنهایی که عاشق تیپ انگلیسی هستند، مناسب است. حتماً آن را انتخاب کنید. 

خ- جیب زبانه دار
جیب های زبانه دار سنتی هم زیبا هستند.

 

د- چاک ها را فراموش نکنید.
پشت کت را فراموش نکنید، زیرا نقشی کلیدی در سبک کت ایفا می کند. در کل چاک وسط بهتر است، چون خطوط کت را تمیز و ساده نشان می دهد. ولی چاک دوطرف هم برای خودش شخصیتی دارد. این چاک دوطرفه کت شما را خوش قواره تر نشان می دهد. 

 

 


4. پاچه دوبل (پاکتی)، بله یا خیر؟

مایکل باستین، طراح معروفل در مورد تصمیم درست درباره پاچه دوبل می گوید: 

"من پاچه دوبل شلوار را با هر پارچه ای دوست دارم. البته در پارچه های سنگین تر مثل مخمل کبریتی و فاستونی، پاچه دوبل یک مزیت دیگر هم دارد و آن اینکه به شلوار وزن بیشتری می دهد تا خوب خودش را بیندازد. اگر قرار است پاچه شلوار را دوبل (پاکتی) کنید، پهنای آن را 4.5 سانتیمتر کنید. 90 درصد آقایان شلوار کلاسیک را ترجیح می دهند که جلوی پاچه به نوک کفش مماس می شود و پشت آن به بالای پاشنه کفش می خورد. این همیشه جواب می دهد، ولی اگر کارتان را بلدید، پس می توانید کمی با پاچه بازی کنید و آن را تا قوزک پا برسانید. وقتی پیش خیاط می روید کفش موردنظرتان را هم ببرید و هنگان پرو بپوشید تا اندازه درست دست خیاط بیاید و همیشه این قاعده قدیمی یادتان باشد: "دو بار اندازه بگیرید و یک بار ببرید." کوتاه کردن قد شلوار آسان است، ولی بلندتر کردن آن غیرممکن است!"

 

 


5. چطور کت و شلوار مناسب شکل بدنتان بخرید.

آقای که تصویر می بینید 165 سانتیمتر قد دارد و به اندازه مانکن های فشن شوها لاغر نیست، ولی حتی بدون عرق ریختن در باشگاه و پوشیدن کت و شلوار درست برای فرم بدنی اش، می تواند ظاهر خیلی خوبی داشته باشد. افرادی که وزن بالا و قد کوتاه دارند باید به این موارد دقت کنند.

تیپ قبلی: با این کت و شلوار خیلی گشاد که البته گرانقیمت هم هست، باعث می شود که شلخته به نظر برسید. هرگز کت و شلوارهایی که کتشان خیلی بلند است نخرید. چون پاهای شما را کوتاهتر نشان می دهند. جمع شدن پاچه شلوار در قسمت قوزک پا، وزن شما را بیش از آنچه هست نشان می دهد. 

 

تیپ جدید: با خودتان صادق باشید. اعتراف کنید که قدتان کوتاه است و کت های کوتاهتری بخرید. دستمال جیبی را فراموش نکنید، چون نگاه را به سمت سینه می کشاند، نه شکم. پایین بودن دکمه اول کت باعث می شود باریک تر دیده شوید. سرآستین هایتان را بیرون بگذارید تا دست هایتان بلندتر دیده شوند. پای شلوار اگر گشادی خیلی کمی داشته باشد، قدتان را بلندتر نشان می دهد. کفشی انتخاب کنید که کف محکمی داشته باشد و تکیه گاهی برای وزن شما باشد. 

 

سه تیپی که کمکتان می کنند متمایز شوید

1. کت چهاردکمه جذب: 
اگر می خواهید کت چهاردکمه شما مدرن به نظر برسد، نه اینکه مثل گانگسترها شوید، باید آن را باریک و جذب بگیرید. سعی کنید همیشه از اپل های بزرگ اجتناب کنید. 

2. همیشه دکمه کت چهاردکمه را ببندید.
وقتی دکمه های کت چهاردکمه باز می مانند اصلاً ظاهر خوبی ندارند و جلوی کت بد می ایستد. همیشه دکمه های کت چهاردکمه بخصوص دکمه های داخلی را ببندید. 

3. بجای چهاردکمه، شش دکمه بپوشید.
اگر نمی خواهید مثل خواننده های آر اند بی دهه هشتاد به نظر برسید، سعی کنید بجای مدل چهاردکمه، کت شش دکمه با یقه بالاتر بپوشید. 

 

 


6. برای خودتان خیاط خوبی پیدا کنید، زیرا پولی که در این راه خرج می کنید، خرج عاقلانه ای است.

خیاط ماهر می تواند کاری کند که کت 100 دلار، مثل کت 1000 دلاری به نظر برسد و کاری کند که کت 1000 دلاری واقعاً ارزش پوشیدن داشته باشد. در جلسات عکس برداری GQ همیشه یک خیاط حضور دارد که اصلاحات لازم را برای کت و شلوار مدل ها انجام می دهد. مسئله مهم این است که بدانید چه کاری لازم است انجام شود و چطور آن را با خیاط در میان بگذارید. نگذارید او تصمیم بگیرد که گشادی شلوار شما چقدر باشد، شما این را به او بگویید. 

در مورد آستین: اغلب کت ها را گشاد می دوزند، به خصوص در قسمت آستین. آستین ها را تنگ کنید، چون تفاوت زیادی ایجاد می کنند. 

 

در مورد قد آستین: خیاط ها همیشه در کوتاه کردن قد آستین تردید دارند. سماجت کنید و بخواهید که قد آستین هایتان را تا نقطه شکست مچ کوتاه کند. 

در مورد بالاتنه: کت باید در قسمت کمر تنگ باشد تا حالت V مانند آن حفظ شود. 

در مورد شلوار: پای شلوار را از بالا تا پایین به اندازه 2.5 سانتیمتر تنگ کنید. بعد قد آن را کوتاه کنید. هرچه شلوار تنگ تر باشد، قد را بلندتر نشان می دهد. 

 


7. تا جائیکه فکر می کنید کت را کوتاه کنید. 
چون همیشه کت شما از آنچه فکر می کنید بلندتر است. این روزها می بینیم که مدل ها کت های کوتاهتری نسبت به قبل می پوشند و این قضیه فراگیر است. این تیپ محبوب شده است، زیرا هم فرد را باریک تر و مرتب تر نشان می دهد و هم لباس او را خوش دوخت تر نشان می دهد. باید بتوانید به راحتی دستتان را داخل جیب شلوارتان ببرید. در حال حاضر کت و شلوارهای برند J.Crew و Club Monaco خیلی کوتاهتر از برش های پنج سال پیش هستند و خوشبختانه روزهایی که کت و شلوارهای سه تا پنج دکمه مد بودند گذشته اند. 

 

 


8. طبق فصل کت و شلوار بپوشید. 
این نه تنها روشی برای بیرون آوردن لباس های کمدتان است، بلکه منطقی هم هست. وقتی دمای هوا افت می کند، باید پارچه های سنگین تر و گرمتری استفاده کنید. وقتی هوا گرم و مرطوب است، پارچه های سبک و نخی انتخاب کنید. 

 


9. با استایل به استقبال زمستان بروید. 
پارچه فلانل:
 این پارچه از مد نمی افتد و برای کت و شلوار پارچه بی نقصی است. 

 

پارچه مخمل کبریتی: نباید راه های این پارچه خیلی ظریف و باریک باشند که با مخمل اشتباه گرفته شوند و خیلی هم فاصله بین آنها زیاد نباشد که زیادی مجلسی شود.

پارچه پشمی: برای ماه هایی که نمی خواهید اورکت بپوشید و فقط کت اسپورت با شال بپوشید مناسب است. 

 


10. وقتی هوا گرم و مرطوب است، پارچه سبک و روشن انتخاب کنید. 
وقتی دمای هوا بالا می رود، زمان آن می رسد که کت های پشمی را جمع کنید و سراغ نخی بروید. پارچه های نخی خاکی هم برای کت و شلوار تابستانه مناسبند، ولی خودتان را محدود نکنید. طراحان مد و فشن از گستره وسیعی از پارچه های نخی از جمله رنگ های سرمه ای و مشکی و حتی چهارخانه برای تابستان استفاده می کنند. اگر جسارت بالایی دارید، رنگ سفید رنگ شماست. یا می توانید انتخاب های خود را به راه راه (راه های خاکستری یا آبی کمرنگ) و راه های اریب گسترش دهید. در نهایت پارچه کتان است که سبک ترین نوع پارچه های تابستانی است. فقط باید کت تان آراسته و جذب دوخته شود.

 

سه تیپی که شما را متمایز می کنند

سه تکه مخصوص جوانان:
کت و شلوار سه تکه خیلی واضح خودش را معرفی می کند: باید ترکیب ملایمی از پیراهن و کراوات انتخاب کنید تا تعادل برقرار شود. 
جلیقه آن باید در قسمت کمر تا روی کمربند باشد و در قسمت پشت به بدن بچسبد. 
 می توانید کت تان را در اداره دربیاورید و فقط با جلیقه بگردید. یا اصلاً جلیقه را نپوشید و کت شلوار را به صورت دوتکه بپوشید. 

 

 


11. چهارخانه

ما کت و شلوارهای طرحدار را دوست داریم، ولی وقتی چنین چیزی انتخاب می کنیم دوست داریم تا حد امکان ساده باشد. هدف این است که بدون آنکه دلقک به نظر برسیم، به کت و شلوار شخصیت بدهیم. دو نمونه زیر را مشاهده کنید:
 کت و شلواری که در این تصویر می بینید، فقط نمونه ای از چهارخانه است، نه چهارخانه کامل. پوشیدن آن راحت تر است و جذابیت بیشتری دارد. 

 

راه های باریک انتخاب کنید. برای آنکه راه های کت و شلوارتان شبیه راه راه های وال استریت نشود، راه های بسیار باریک با پارچه فلانل سنگین مانند تصویر انتخاب کنید. 

 

 


12. کوبی براینت می گوید: "بعد از آنکه GQ عکس‌هایم را انداخت، سبک کت و شلوار پوشی‌ام تغییر کرد. وقتی کت و  شلوارتان جذب و درست اندازه تنتان باشد و همچنین پیراهن، کراوات و کفش های درستی می پوشید، آن لحظه لحظه ای طلایی است. همه چیز باید درست اندازه تنتان باشد، این مسئله چشم های مرا باز کرد."

 

 


13. زیادی کت و شلوار را خشکشویی ندهید. 
به احتمال زیاد شما هم از آن افرادی هستید که زیادی به کت و شلوارتان می رسید و آن را خشکشویی می دهید. کمتر این کار را انجام دهید. خشکشویی پارچه آن را بعد از مدتی از بین می برد. کت و شلوار نوعی سرمایه گذاری است، پس باید خوب از آن نگهداری کنید. 
 اگر زیادی چروک بود، بهتر است آن را بدهید پرس بخار شود. این برای پارچه های کتان مناسبتر است که زود چروک می شوند. 

 

نکات مهم کت و شلوار پوشی در چند جمله کوتاه:

کت درست اندازه تن است یا ارزش پوشیدن ندارد.

برای آنکه مطمئن شوید کت و شلوار درست اندازه تنتان است، خیاط خوب پیدا کنید. 

پوشیدن کت دو دکمه با یقه باریک هیچ وقت اشتباه نیست، برعکس هم کلاسیک است و هم کاملاً مدرن. 

شلوار باید نسبتاً جذب و باریک و در قسمت قوزک فقط کمی گشاد باشد. 

قد کت باید به اندازه ای باشد که به راحتی بتوانید دستتان را در جیب شلوارتان بگذارید، اگر نمی توانید، کت تان زیادی بلند است. 

همیشه کمی از سرآستینتان باید از آستین کت بیرون بزند. این نشانه آقایان خوش پوش است. 

طبق فصل کت و شلوار بپوشید. در تابستان پارچه کتان و در زمستان فلانل، مخمل کبریتی و پشمی بپوشید. 

اگر قرار است کت و شلوار طرحدار بپوشید، طرح های ساده تری انتخاب کنید.

اگر می خواهید کت و شلوار خوش دوخت و اندازه ای داشته باشید، بدهید برایتان بدوزند. کتی که برای شما دوخته شده ارزش پولی که پرداخت می کنید دارد. 

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction