مراحل تولید فرش دستباف

 

1. تهيه مواد اوليه

تهيه مواد اوليه اعم از ابريشم (پودرو پودزير چله) و رنگزاها و غيره زير نظر كارشناسان مجرب صورت مي‌گيرد. ابريشم خريداري شده جهت شستشو به ابريشم شويي ارسال گرديده و بعد از چندين نوبت شستشو با مواد مختلف و جداسازي و ناخالصيها، ابريشم آماده شده جهت رنگرزي به كارگاه رنگرزي ارسال مي‌گردد.

 

2. رنگرزي

در اين مرحله به وسيله رنگزاهاي طبيعي اعم از گياهي و حيواني رنگهاي رنگرزي ابريشم هابه رنگهاي مختلف تبديل مي نمايد تا در كنار هم و با سر انگشتان هنرمن قاليبافان باغ هزار رنگ را به تماشا بگذارند .به دو روش این مرحله انجام می شود: دندانه دادن و رنگرزی گیاهی.

 

3. رنگــزا 
به منظور افزايش ثبات شستشويي و ثبات نوري رنگزا بر روي ابريشم استفاده مي‌شود. ساليانه مقدار 15 تن در واحد رنگرزي الياف كارگاه در شيدهاي رنگي مختلف رنگرزي مي‌گردد كه لازم به توضيح است سيستم رنگرزي به صورت سنتي و از مواد رنگي گياهي در همه امور استفاده مي‌شود كه باعث زيبايي كار در قالي مي شود.

 

4. طراحــي 
با توجه به سفارش مشتريان و طرح هاي جديد و منحصر به فرد شركت ابعاد ـ رنگ زمينه ـ نوع نقشه طراحي آغاز مي‌شود كه پس از محاسبه حاشيه‌ها و ترنج قالي را طراحي مي‌نمايد. كه به آن سياه قلم گفته مي‌شود. پس از تكميل طرح , مرحله رنگ‌آميزي آغاز و بعد از آن كار نقطه ‌گذاري شروع مي‌شود. و بعد كار صحافي و تخته زني نقشه و شماره دستگاه قالي پشت نقشه نوشته مي‌شود قابل ذكر مي باشد كه طرح ها كاملا منحصر به فرد بوده و هيچ نمونه اي از طرح ها در بازار موجود نمي باشد و اين كار باعث متمايز كردن كار اين شركت شده است.

 

5. بافندگــي 
طولاني‌ترين و سخت‌ترين مرحله بافندگي است كه شامل دونوع مي باشد  :دست بافت و قلاب بافت
انگشتان هنرمند قالي بافان ايران زمين، هنر ايرانيان را در تاريخ به نمايش گذلشته است.

 

6. پرداخت
اين بخش شامل پرداخت و گره زني مي باشد كارگاه داراي سه دستگاه پرداخت‌زني برقي براي قالي هاي ضخيم و 10 تيغ قالي زني دستي حرفه اي قالي مي باشد.

 

7. کز دهــي
اين بخش با شعله آتش پشت قالي را كز مي دهد تا ريشه هايي كه به صورت پرز شده از بين برود.

 

8. قاليشويي 
اين بخش شامل شستشوي فرش و خشك كردن مي باشد كه در بخش شستشو از مواد شستشويي استفاده مي نمايند كه خواص اسيدي نداشته باشد زيرا مواد اسيدي باعث مي شود قالي زودتر فرسوده گردد و اين امر در شستشو رعايت شده و بعد ازشستشو به قسمت آبگيري و خشكشويي رفته.

 

 

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction