.

 

برشکاری فلزات

11

برش اولین و شاید مهمترین فرآیند صنعتی است که روی تمام لوله ها و پروفیل ها پس از خرید انجام می شود و بی شک دقت و کیفیت آن به شدت روی کیفیت فرآیندهای بعدی و در نهایت برروی کیفیت محصول نهایی تولید تأثیرگذار خواهد بود .

سیستمهای مختلفی برای برش لوله و پروفیل طراحی شده که هر کدام خصوصیات و محدودیت های خاص خود را دارد و ما بسته به جنس ، طول، تعداد ، اندازه و دقت برش می توانیم این سیستمها را بکار بگیریم . در ادامه به برخی از این سیستمها پرداخته می شود :

اره های دیسکی (Cold Saw)

اره های دیسکی یا اره های پروفیل برکه در ایران به اره های آب صابونی Cold saw  معروف هستند جزو بهترین سیستمهای برش لوله و پروفیل هستند . این دستگاهها تیغه ای دیسکی شکل با قطر ۲۵cm تا ۳۰cmدارند که با سرعتی پایین (یعنی حدود ۵۰ تا ۷۰ متر بر دقیقه ) می چرخد و توسط روغنهای محلول آب خنک می شود . تیغه های مذکور پس از کند شدن قابلیت تیز شدن دوباره دارند . ولی پس از هر بار تیز شدن از قطر خارجی آنها کم می شود . این اره برای بریدن مقاطعی تا سایز۶۰ میلیمتر مناسب هستند . از خصوصیات این سیستم برش می توان به دقت طولی بالا (حدود دهم میلیمتر ) ، کیفیت بالای سطح برش (برش بدون پلیسه ) و توانایی در برش با زاویه (تا ۶۰ درجه ) اشاره کرد .

اما مهمترین ضعف این سیستم سرعت پایین است ، برای هر دستگاه حداقل یک اپراتور نیاز است و در یک شیفت کاری می تواند نهایتاً حدود    ۱۵۰۰-۱۰۰۰ قطعه برش بزند و این ضعف باعث می شود که در مواردی که تیراژ برش درخواستی بالا باشد ، نتوان از این سیستم استفاده کرد . درحال حاضر این شیوه بیش از همه در کارگاههای کوچک تراشکاری و آهنگری و همچنین در برخی خطوط تولید لوله و پروفیل استفاده می شود .

اره آتشی (Friction saw )

اره هایی هستند با دور بسیار بالا (حدود ۳۰۰۰ دور ) و تیغه هایی با قطر حدود ۵۰ سانت که این دو پارامتر سرعت خطی حدود ۴۵۰۰ متر بر دقیقه به دندانه های تیغه می دهند . از مزیت های این دستگاه می توان به ظرفیت و سرعت بالای برش و سادگی استفاده آن اشاره کرد .

اما مشکل بزرگ این روش پلیسه بیش از اندازه آن است . در واقع بدلیل سرعت خیلی زیاد، تیغه سطح برش را ذوب می کند و این باعث ایجاد پلیسه های بزرگ در مقاطع برش شده و دقت برش را نیز پایین می آورد . ضعف دیگر این دستگاهها در برش عدم توانایی آنها در برش با زاویه است .

بیشترین مورد استفاده این اره ها در آهنگری ها و صنایع فلزی است که دقت بالایی ندارند (درحد میلیمتر کفایت می کند ) همچنین در اغلب خطوط تولید لوله و پروفیل به دلیل اینکه سرعت برش مهم است از این سیستم بهره می برند .

اره های نواری (Band saw)

اره های نواری یکی از گسترده ترین حوزه های استفاده را در صنایع دارند در واقع این دستگاهها همه چیز بر هستند و بسته به تیغه ای که روی آنها بسته می شود می توانند در برش انواع فلزات پلی اورتان، پلی آمید، فایبر گلاس، حتی شیشه و انواع مقاطع صنعتی بکارگرفته شوند .

در سالهای اخیر مجهز شدن این دستگاهها به فیدر جهت اندازه دهی اتوماتیک و اینورتر برای تغییر سرعت تیغه استفاده از این دستگاهها را بسیار ساده تر و سریعتر کرده است .

تیغه های نواری تیغه هایی با تکنولوژی پیشرفته اند که اغلب تولید سه کشور امریکا ، آلمان و سوئد هستند . این تیغه ها در عرضها و دندانه های مختلف تولید و استفاده میشوند.

درحال حاضر دستگاههای نواری جزو بهترین سیستمهای برش لوله و پروفیل هستند و استفاده روز افزونی در این حوزه دارند .

از مزایای این سیستم برش می توان به نکات زیر اشاره کرد .

دقت برش زیاد (درحد دهم میلیمتر)

کیفیت سطحی مطلوب (برش بدون پلیسه)

سرعت و تیراژ بالا در برش

سیستمهای مجهز و کامل تمام اتوماتیک و PLC

توانایی برش دسته ای (Bundle cutting)

قابلیت تنظیم تمام فاکتورهای برش مانند سرعت تیغه سرعت پیشروی کمان سرعت حرکت فیدر و ….

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction