.

 

برشکاری فلزات

 
11

برش اولین و شاید مهمترین فرآیند صنعتی است که روی تمام لوله ها و پروفیل ها پس از خرید انجام می شود و بی شک دقت و کیفیت آن به شدت روی کیفیت فرآیندهای بعدی و در نهایت برروی کیفیت محصول نهایی تولید تأثیرگذار خواهد بود .

سیستمهای مختلفی برای برش لوله و پروفیل طراحی شده که هر کدام خصوصیات و محدودیت های خاص خود را دارد و ما بسته به جنس ، طول، تعداد ، اندازه و دقت برش می توانیم این سیستمها را بکار بگیریم . در ادامه به برخی از این سیستمها پرداخته می شود :

اره های دیسکی (Cold Saw)

اره های دیسکی یا اره های پروفیل برکه در ایران به اره های آب صابونی Cold saw  معروف هستند جزو بهترین سیستمهای برش لوله و پروفیل هستند . این دستگاهها تیغه ای دیسکی شکل با قطر ۲۵cm تا ۳۰cmدارند که با سرعتی پایین (یعنی حدود ۵۰ تا ۷۰ متر بر دقیقه ) می چرخد و توسط روغنهای محلول آب خنک می شود . تیغه های مذکور پس از کند شدن قابلیت تیز شدن دوباره دارند . ولی پس از هر بار تیز شدن از قطر خارجی آنها کم می شود . این اره برای بریدن مقاطعی تا سایز۶۰ میلیمتر مناسب هستند . از خصوصیات این سیستم برش می توان به دقت طولی بالا (حدود دهم میلیمتر ) ، کیفیت بالای سطح برش (برش بدون پلیسه ) و توانایی در برش با زاویه (تا ۶۰ درجه ) اشاره کرد .

اما مهمترین ضعف این سیستم سرعت پایین است ، برای هر دستگاه حداقل یک اپراتور نیاز است و در یک شیفت کاری می تواند نهایتاً حدود    ۱۵۰۰-۱۰۰۰ قطعه برش بزند و این ضعف باعث می شود که در مواردی که تیراژ برش درخواستی بالا باشد ، نتوان از این سیستم استفاده کرد . درحال حاضر این شیوه بیش از همه در کارگاههای کوچک تراشکاری و آهنگری و همچنین در برخی خطوط تولید لوله و پروفیل استفاده می شود .

اره آتشی (Friction saw )

اره هایی هستند با دور بسیار بالا (حدود ۳۰۰۰ دور ) و تیغه هایی با قطر حدود ۵۰ سانت که این دو پارامتر سرعت خطی حدود ۴۵۰۰ متر بر دقیقه به دندانه های تیغه می دهند . از مزیت های این دستگاه می توان به ظرفیت و سرعت بالای برش و سادگی استفاده آن اشاره کرد .

اما مشکل بزرگ این روش پلیسه بیش از اندازه آن است . در واقع بدلیل سرعت خیلی زیاد، تیغه سطح برش را ذوب می کند و این باعث ایجاد پلیسه های بزرگ در مقاطع برش شده و دقت برش را نیز پایین می آورد . ضعف دیگر این دستگاهها در برش عدم توانایی آنها در برش با زاویه است .

بیشترین مورد استفاده این اره ها در آهنگری ها و صنایع فلزی است که دقت بالایی ندارند (درحد میلیمتر کفایت می کند ) همچنین در اغلب خطوط تولید لوله و پروفیل به دلیل اینکه سرعت برش مهم است از این سیستم بهره می برند .

اره های نواری (Band saw)

اره های نواری یکی از گسترده ترین حوزه های استفاده را در صنایع دارند در واقع این دستگاهها همه چیز بر هستند و بسته به تیغه ای که روی آنها بسته می شود می توانند در برش انواع فلزات پلی اورتان، پلی آمید، فایبر گلاس، حتی شیشه و انواع مقاطع صنعتی بکارگرفته شوند .

در سالهای اخیر مجهز شدن این دستگاهها به فیدر جهت اندازه دهی اتوماتیک و اینورتر برای تغییر سرعت تیغه استفاده از این دستگاهها را بسیار ساده تر و سریعتر کرده است .

تیغه های نواری تیغه هایی با تکنولوژی پیشرفته اند که اغلب تولید سه کشور امریکا ، آلمان و سوئد هستند . این تیغه ها در عرضها و دندانه های مختلف تولید و استفاده میشوند.

درحال حاضر دستگاههای نواری جزو بهترین سیستمهای برش لوله و پروفیل هستند و استفاده روز افزونی در این حوزه دارند .

از مزایای این سیستم برش می توان به نکات زیر اشاره کرد .

دقت برش زیاد (درحد دهم میلیمتر)

کیفیت سطحی مطلوب (برش بدون پلیسه)

سرعت و تیراژ بالا در برش

سیستمهای مجهز و کامل تمام اتوماتیک و PLC

توانایی برش دسته ای (Bundle cutting)

قابلیت تنظیم تمام فاکتورهای برش مانند سرعت تیغه سرعت پیشروی کمان سرعت حرکت فیدر و ….