خصوصيات يك بيلبورد موفق

يك بيلبورد موفق بايد داراي خصوصياتي باشد تا آن را به ياد ماندني و تاثيرگذار كند. البته اين خصوصيات براي اغلب تبليغاتي كه در فضاي باز ارائه مي شوند بايد رعايت گردد. كه به طور خلاصه بدين قرار مي باشند:

1) درخاطر بماند.

2) بسيار جلب توجه كند.

3) داراي طراحي جذاب باشد (از طراحي گرافيك قوي بهره مند باشد.)

4) رنگ هاي قدرتمند و بيان گر در آن به كار گرفته شود.

5) خلاقيت و نوآوري در آن ديده مي شود.

6) داراي شعار تبليغاتي تاثيرگذار و نو باشد.

7) ازنظر مكان، با استانداردهاي شهر و ترافيك مطابقت داشته باشد. (ديد خوبي براي عموم داشته باشد واختلالي در شهر و تردد ايجاد نكند.)

8) تابلوهاي اطراف خود را تحت شعاع قرار ندهد بلكه نظمي خاص را با آنها دنبال كند.

9) از نظر تصوير و شعار با موضوع اصلي تبليغ ياد شده تطبيق داشته باشد.

10) متناسب با روحيه و فضاي فرهنگي و ارزش هاي جامعه طراحي و ارائه شود.

11) آگاه كننده، ساده (تعداد عناصر به كار رفته در آن كم باشد)، سريع در انتقال مطالب و خلاصه قوي در بر قراري ارتباط با مخاطب باشد.

12) شكل ظاهر خود بيلبورد (ساختار آن) متناسب، زيبا و ساده و هماهنگ با طرح منصوبه باشد.

13) بيلبوردها بايد داراي پرژكتورهاي قوي (با نوردهي بالا) براي ثبت باشند تا جلب توجه كنند.

14) ارائه نهايي آن (نصب تابلو اجراي اثر تبليغاتي نصب اثر نوردهي) بايد بسيار دقيق و تميز باشد.

نقاط ضعف بيلبورد

1- موجب جلب توجه رانندگان و مانع از تمركز حواس آنها براي رانندگي بي خطر مي شود و ممكن است در نهايت خطر بيافريند. گاهي آلودگي بصري حاصل از بيلبورد متعدد نزديك به يكديگر تعادل و آرامش محيط را مختل مي كند و باعث تنش در بينندگان مي گردد.

2- تاثير پيام بسيار آني است و امكان فراموشي آن با توجه به تحرك ظاهري محيط اطراف بسيار است. مدت توجه بيننده به بيلبورد كوتاه است و به دليل عدم تمركز و سرعت و حركت بيننده ممكن است بيلبورد تخيل و ذهنيت او را تحريك نكنند.

3- چون عموم مردم از مقابل آن مي گذرند بيننده خود را مخاطب شخصي آن نمي داند. در حالي كه پوسترها غالبا در جاهايي نصب مي شوند كه تا حدي مخاطب خود را مشخص مي كنند. به طور مثال پوستري كه در دانشگاه نصب مي شود به اين معني است كه مخاطبان آن دانشجويان و مدرسان و استادان دانشگاه هستند.

4- با توجه به اينكه در محيط عمومي قرار دارد واكنش بيننده نسبت به آن تا حدودي تابع قضاوت هاي اجتماعي است و طبيعي و آزادانه نمي باشد. البته در مورد پوسترهاي معمولي هم اين مشكل ممكن است وجود داشته باشد ولي احتمال آن خيلي كمتر است زيرا غالبا پوسترها در مكان هايي نصب مي شود كه مخاطبان آنها احتمال حضور بيشتري دارند.

انواع پيام هاي ارسالي توسط بيلبورد

پيام هاي فرهنگي: مثل پيام هاي افتتاحيه موزه سينما

پيام هاي اجتماعي: پيام هايي چون حفظ محيط زيست

پيام هاي سياسي: پيام هايي چون انتخابات رياست جمهوري

پيام هاي تجاري: پيام هايي چون تبليغ لوازم خانگي

 انواع تكنيك هاي تصويري به كار رفته در بيلبورد

1) عكس (تصاوير واقعي): توسط عكاس مجرب تهيه شده و يا از تصاوير موجود در مجلات و كتب استفاده مي شود. مثلا تصوير يك آب ميوه گيري، صورت يك بچه.

2) تصويرسازي: توسط هنرمند طراح طراحي و رنگ آميزي مي شود (بر اساس ايده ذهني خودش و يا الهام از تصوير(عكس واقعي). در اين روش، استفاده از رنگ هاي تخت و قوي ديده مي شود.

3) تصاوير كارتوني: هنرمند يا از تصاوير خلق شده چون پلنگ صورتي و غيره استفاده مي كند و يا خود شخصا به خلق يك شخصيت كارتوني مي پردازد .نمونه موفق اين كار در ايران بيلبورد شير روزانه با كاراكتر گاوفرز و چابك اش مي باشد.

4) نام محصول: در اين نوع آگهي تصوير و تصويرسازي وجود ندارد. تنها با نام محصول در ابعاد بزرگ به همراه نشانه اش وگاه شعار تبليغاتي مواجه هستيم. غالبا زمينه كار رنگي تخت و قوي دارد.

انواع بيلبوردها

شامل تابلوهاي بزرگ تبليغاتي كه براي رويت از فواصل دور (معمولا بيش از 20 متر) طراحي شده اند و به انواع عمومي زير تقسيم مي شوند:

بيلبوردهاي قابل جابجايي - تابلوهاي متحرك با توجه به اندازه اي كه دارند، اين قابليت را فراهم مي كنند كه در قسمت هاي مختلف بازار هدف جا به جا شده و به مكان هاي منتقل شوند. اين تابلوها هر 60 تا 90 روز يك بار جا به جا مي شوند.

بيلبورد هاي ثابت يا دائمي - اين نوع تابلوها متحرك نيستند و سفارش دهنده آگهي مكان خاص آن را تعييين مي كند و تصوير آگهي تا پايان مدت قرار داد روي آن باقي مي ماند. ابعاد بيلبوردهاي دائمي غالبا متغير است و معمولا براي دوره هاي زماني طولاني اجاره داده يا ساخته مي شوند.

مي توان تزئينات متفاوتي را از قبيل سازه هاي سه بعدي لامپ هاي نئون ياقسمت هاي متحرك مكانيكي به تابلوهاي تبليغات محيطي اضافه كرد وتاثير پيام  را دوچندان كرد.

تابلوهاي 18 متري - اين بيلبوردها «اسب باري» تبليغات محيطي نام گرفته اند و معمولا كنار خيابان ها، بزرگراه ها و گذرگاه ها خريد نصب مي شوند و پيام هاي تبليغاتي را به طور گسترده و پيوسته منعکس مي سازند.

تابلوهاي شش متري - عموما اين تابلوها را در نزديكي پياده روها و نزديك به سطح زمين نصب مي كنند تا علاوه بر رانندگان براي عابر پياده هم قابل رويت باشد. از آنجا كه اين نوع بيلبورد ابعاد مناسبي دارد براي افزايش تبليغات محيطي در نواحي مركزي شهر نصب مي شود.

نما – آگهی - این نوع تابلوها اغلب تبدیل به نشانه های خاص شهری می شوند. آنها تصاویر بسیار بزرگی هستند که یا مستقیما روی دیواره ی کناره ی ساختمان ها نقاشی، یا روی آنها نصب می شوند. برای بسیاری از شرکت های تبلیغاتی نما–آگهی حکم ستاره درخشانی را دارد که مجموعه تبلیغات محیطی مورد نظر آنان را کامل می کند. به خاطر چشم انداز ویژه این نوع آگهی اغلب برای دوره های بسیار طولانی (حتی مدت چند سال) به فروش می رسند.

بيلبورد با پوشش ورقه وینیل - در واقع همان تابلوهای 18 متری هستند که با پوشش وینیل تزیین شده و جلوه جذاب تری را ارئه می کنند. گاهی اوقات ارتفاع این تابلوها را دو برابر می کنند.

گروهی از بيلبوردها با هدف نصب در بزرگراه ها طراحی می شوند که مستطیل کادر آن ها باید افقی باشد تا ناظری که با سرعت از مقابل آن ها عبور می کند، مجال کافی برای درک تصویر و پیام تصویر داشته باشد. نوشته این گونه بيلبوردها نباید زیاد و یا طولانی باشد و اندازه حروف باید بزرگ و خوانا انتخاب شود. تدابیری مانند افزایش سطح بيلبورد، مختصر بودن پیام نوشتاری و گویایی تصویر برای این گروه از بيلبوردها ضروری است.

گروه دیگری از بيلبوردها برای نصب در میدان مشخص یا مکانی خاص در نظر گرفته شده اند و مشخص است که ناظر می تواند در زمان نسبتاً کافی به آن ها نگاه کند. در این حالت، در صورتی که طراح صلاح بداند از سادگی و صراحت پیام می کاهد و یا از واژگان بیشتری در طرح استفاده می کند.

گروه دیگر، بيلبوردهای سه بعدی هستند و برای جلب توجه بیننده علاوه بر طرحی که به صورت دو بعدی در زمینه آمده است، بخشی از ایده به صورت حجمی و سه بعدی ساخته می شود که از طرح بیرون می زند و چشم را به خود جلب می کند. استفاده از حجم های بزرگ و اغراق شده می تواند جذابیت موثرتری داشته باشد و بدیهی است که هر عامل غیر عادی همیشه توجه انسان را جلب می کند در این نوع بيلبوردها گاهی تمام شکل ها برجسته اند.

گروه دیگر بيلبوردهای مکانیکی اند که نوع «سه نمایه» و «اسکرولینگ» متداول تر هستند. بيلبورد سه نمایه از تعدادی منشور سه وجهی تشکیل شده است که حول محور عمودی خود می گردند و روی هر یک از سطوح این منشورها یک طرح جداگانه از جنس وینیل چسبانده می شود. این منشورها هر چند ثانیه یک بار می چرخند و یک وجه آنها در معرض دید قرار می گیرند. تصاویر بيلبوردها نیز هر چند ثانیه یک بار می چرخند و یک وجه آنها در معرض دید قرار می گیرند. تصاویر بيلبوردهای اسکرولینگ روی سطوح مخصوصی که پشت آن ها منبع نور قرار دارد پشت سر هم به  صورت طومار چاپ می شوند و دور یک غلطک می پیچند. به طور کلی بيلبوردها یا توسط پروژکتور روشن می شوند و یا شفاف اند و از پشت به آن ها نور می تابد.

 

محل نصب یک بيلبورد باید از نظر جامعه شناسی الگوی مصرف خریدار و قدرت خرید مخاطبان مناسب باشد و در مورد آن مطالعه کافی صورت گرفته باشد.­­