.

No result.

 

راهنمای جامع خرید سرویس خواب

 
آیا سرویس خواب ام دی اف خوب است یا ملامینه؟ اصلا ملامینه چیست؟؟ چرا بعضی سرویس خواب ها اینقدر ارزان و برخی اینقدر گران هستند؟ دوام سرویس خواب مهم است یا زیبایی آن؟

اگر قصد خرید سرویس خواب دارید ممکن است برای شما سوالاتی مانند پرسش های بالا پیش آمده باشد.

و اگر از واژه های تخصصی صنعت چوب بی اطلاع هستید و نمی خواهد وقت خودتان را با واژه ها و جزییات بی مورد تلف کنید، در اینصورت در جای درستی هستید. با ما همراه باشید تا انواع جنس ها، قطعات، نحوه مقایسه کیفیت دو سرویس خواب و چندین موضوع دیگر را با هم بررسی کنیم.

جنس و متریال استفاده شده

شاید اولین و مهمترین عامل در انتخاب یک سرویس خواب جنس آن باشد. سرویس خواب های موجود در بازار ایران عموما از 4 ماده ساخته می شوند. فلز، ورق ملامینه، ورق ام دی اف (MDF) و چوب. به طور خیلی خلاصه سرویس خواب چوبی از ام دی اف گرانتر است و سرویس خواب با جنس ام دی اف از ملامینه گرانتر است. در آخر نیز سرویس خواب فلزی قرار میگیرد. اما این چهار جنس به زبان ساده چه هستند و چرا اختلاف قیمت دارند؟

سرویس های فلزی عموما از جنس آهن هستند و تقریبا همه قسمت های آنها از فلز ساخته می شود. این سرویس ها دارای قسمت های معمول یک سرویس خواب هستند اما به اندازه محصولات چوبی دارای ظرافت نیستند و صرفا برای مواردی که از نظر بودجه در تنگنا باشید توصیه می شوند.

همانطور که اشاره شد ام دی اف و ملامینه ورق هستند.

جنس و متریال چوب

کلا ورق های چوبی مورد استفاده در مصنوعات چوبی دارای یک مغر و یک روکش هستند. ملامینه یک ورق می باشد که خرده های چوب با چسب مخصوصی به هم آمیخته و مخلوط شده اند و یک روکش زیبا بر روی آن پرس می شود تا هم زیبایی به همراه داشته باشد و هم مقاوت ورق بیشتر شود. در واقع می توان گفت مغز ورق ملامینه مانند نئوپان از خرده چوب تهیه شده (که البته نسبت به نئوپان دارای تفاوت های می باشد و مغیز ورق ملامینه از نئوپان با مرغوب تر است) و معمولا توسط یک لایه با طرح چوب یا دیگر طرح ها که در برابر خط و خش های معمولی مقاوم هستند روکش می شود.

نوع مرغوبتر از ورق ملامینه، ورق های ام دی اف هستند. مغز این ورق بسیار فشرده می باشد و مانند ورق ملامینه یک روکش بر روی آن قرار داده می شود. اگر بخواهیم این دو جنس را با هم مقایسه کنیم میتوانیم بگوییم که اولا ملامینه از نظر قیمتی ارزانتر از MDF است. ثانیا ملامینه در برابر آب و رطوبت مقاوم نیست و در صورتیکه در معرض رطوبت باشد باد کرده و از حالت طبیعی خود خارج می شود. به همین دلیل است که در محیط های مرطوب مانند آشپزخانه، برای تولید کابینت از MDF استفاده می شود نه ملامینه. ثالثا در عموم اوقات (تاکید می شود معمولا، نه همیشه!) محصولات ام دی اف از مرغوبیت بالاتری نسبت به محصولات ملامینه برخوردار هستند. این مرغوبیت کاملا قابل تشخیص است که در ادامه نحوه بررسی آن را به شما آموزش خواهیم داد.

در شکل زیر هر دو نمونه ام دی اف و ملامینه در کنار هم قرار داده شده اند :

             چوب ام دی افچوب ملامینه

 

عکس سمت راست ام دی اف (MDF) می باشد و تصویر سمت چپ ملامینه است. همانطور که مشاهده می کنید هر دو ماده در نگاه اول به دلیل روکشی که بر روی آنها قرار داده شده (و پرس شده) مشابه به نظر می رسند اما فشردگی مغز ورق در تصویر سمت راست به وضوح بیشتر از تصویر سمت چپ می باشد. در ورق ملامینه در صورتیکه با دقت نگاه شود کاملا خرده های چوب قابل تشخیص هستند اما در ورق های ام دی اف به هیچ عنوان قسمت های تشکیل دهنده مغز ورق از هم جدا نیستند.

البته انواع مختلف ورق ام دی اف و ملامینه در بازار قابل دسترس است. در بین هر کدام امکان انتخاب و بکار بردن ورق های مرغوب یا نا مرغوب وجود دارد و تنها ملامینه یا ام دی اف بودن نمی تواند دلیل بر کیفیت یا عدم کیفیت یک جنس باشد.

نکته قابل توجه دیگر روکش های مختلف ورق ها هستند. اگر بخواهیم به ساده بودن راهنما پایبند باشیم باید عرض کنیم که می توان روکش ها را به دو دسته هایگلاس و معمولی تقسیم کرد. تفاوت این دو دسته در براق بودن روکش های هایگلاس است. روکش های هایگلاس براق بوده و منعکس کننده نور می باشند (و قیمت محصولاتی که از روکش هایگلاس در آنها استفاده شده باشد مقداری گرانتر می باشد).

پس تا اینجا متوجه شدیم که تفاوت قیمت بین یک محصول (که در حال حاضر بحث ما سرویس خواب است) با دوجنس ام دی اف و ملامینه به چه دلیل است.

برخی شرکت ها سرویس خواب هایی تولید می کنند که ماده اصلی در تولید آنها چوب است. این سرویس خواب ها عموما با قیمت بالاتری عرضه می شوند و دلیل قیمت بیشتر آنها نیز اولا جنس آنها می باشد که حجم چوب بکار رفته در این سرویس ها در مقایسه با حجم ورق ام دی اف مورد نیاز قیمت به مراتب بیشتری دارد دوما طرح های مخصوصی است که فقط قابلیت اجرا روی چوب را دارا هستند و بر روی ورق های مصنوعی قابل اجرا نیستند سوما قسمت هایی از تخت به صورت دستی (منبت کاری) تهیه می شوند که به تبع هزینه هنر دست بالاتر از هزینه های ماشین کاری معمولی است. مانند ورق ها که انوع مختلفی دارند، برای چوب هم گزینه های متنوعی مانند چوب گردو یا چوب راش یا سایر چوب ها قابل انتخاب است.

اجزای سرویس خواب و وجود قطعات اضافی

هر سرویس خواب حداقل باید دارای قطعات زیر باشد (که بتوان لغت سرویس را به آن نسبت داد). یک عدد تخت دو نفره، دو عدد پاتختی، یک عدد میز آرایش (یا میز دراور یا میز توالت) همراه با قاب آینه و صندلی. اینها قسمت های استاندارد، معمول و لازم برای یک سرویس خواب است. برخی سرویس خواب ها دارای یک جز اضافی به نام پاف نیز هستند که در پایین تخت قرار می گیرید (پاف جز اصلی یک سرویس خواب نیست و وجود آن تنها یک مزیت محسوب شده و عدم وجود آن نقص به شمار نمی آید).نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید وجود ست کمد یا بوفه یا میز تلویزیون یا ... در کنار سرویس می باشد. شاید اصلی ترین جز کمد باشد که به دلیل استفاده سرویس در اتاق خواب و نیاز به کمد در این اتاق، چه بهتر است که کمد انتخابی شما با سرویس خوابتان نیز ست باشد. برخی تولید کنندگان کمد ست با سرویس خوابشان را نیز تولید می کنند که به هیچ عنوان اجباری در خرید آن نمی باشد و هزینه آن جدای هزینه خود سرویس محاسبه می شود. اما برای آن دسته از خریدارانی که ست بودن برایشان با اهمیت است در نظر داشتن این موضوع ضروری است چرا که معمولا هیچ شرکتی ست کمد با سرویس خواب شرکت دیگری را تولید و عرضه نمی کند.

نحوه قضاوت در مورد یک سرویس خواب

در اینجا لازم به یادآوری است که منظور ما از تهیه این راهنما صرفا یک راهنمای خرید عامیانه (و نه تخصصی) برای افراد عادی و ناآشنا با صنعت تولید محصولات چوبی (و نه اساتید و متخصصان این حوزه) می باشد لذا موارد ذکر شده در این بخش نیز برای حصول یک نتیجه عادی قبل از خرید یک سرویس خواب می باشد.

اولین مورد که باید در بررسی خود مد نظر داشته باشید و از فروشنده سوال نمایید جنس سرویس خواب است که در بخش "جنس و متریال بکار رفته" به شکل مفصل توضیحات آن را عرض کردیم.

دومین نکته وجود گارانتی و ضمانت می باشد. بلاشک هیچ تولید کننده ایی ضمانت یک محصول بی کیفیت را عهده دار نمی شود (چرا که هزینه های بعدی آن بسیار سنگین است و قبل از شما دامن گیر او می شود). تاکید میکنیم که عدم وجود یا وجود گارانتی دلیل قاطعی برای تصمیم گیری و قضاوت در مورد کیفیت یک محصول نمی باشد بلکه این مورد مانند بقیه گزینه های تنها یک نشانه است. مجموع همه این نشانه ها دلیل واضح تر و محکم تری برای تصمیم گیری است.

سومین نکته یراق آلات بکار رفته می باشد. منظور از یراق آلات دست گیره های کشو های میز آرایش یا پاتختی ها، ریل های بکار رفته در کشو ها، لولا های بکار رفته در درب ها، اتصالات تخت، احیانا وجود لامپ های هالوژن یا ال ای دی در سرویس و از این قبیل لوازم می باشد. همین موارد می تواند قیمت یک سرویس خواب را چندین درصد کم یا زیاد کند. پس حتما در مورد یراق آلات استفاده شده از فروشنده سوال کنید.

چهارمین نکته ظرافت در تولید محصول می باشد. به تعبیر عامیانه "تمیز بودن" حایز اهمیت است. اما تمیز بودن را چطور باید تشخیص داد؟ در محصولاتی که از ورق های مصنوعی مانند ام دی اف و ملامینه تهیه می شوند این نکته از روی برش های انجام شده و لبه های قسمت های برش خورد قابل تشخیص است. اگر ورق به شکل نامطلوب و توسط فرد ناآشنایی برش بخورد یا دستگاه برش از کیفیت بالایی برخوردار نباشد یا کیفیت ورق استفاده شده به اندازه کافی مرغوب نباشد آنگاه لبه های قسمت های برش خورده صاف نخواهند بود و  بنا بر میزان بی کیفیتی، دارای قسمت های لب پر شده ریز یا درشت خواهد بود. مانند تصاویر زیر که عکس سمت راست نمونه یک برش بی کیفیت و بی دقت می باشد اما تصویر سمت چپ هیچ گونه فاصله یا خراشی بین نوار قرار گرفته در لبه ورق با خود ورق مشاهده نمیشود.

 

برش بی کیفیت ام دی افبرش با کیفیت ام دی اف       

 

پنجمین نکته کفی تخت می باشد. کفی تخت خواب ها می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. باز هم برای ساده بودن موضوع کفی ها را به دو دسته جک دار و بدون جک تقسیم می کنیم. کفی های جک دارد کمی گرانتر هستند و امکان استفاده از فضای زیر تخت را  (برای نگهداری وسایل) به شما می دهند. در واقع اگر کفی تخت شما جک دار باشد دسترسی به فضای زیر تخت بسیار آسانتر خواهد بود. نمونه کفی جک دار در زیر نشان داده شده است.

سرویس خواب جک دار

 

توصیه آخر و نتیجه گیری

اما شما به کدام مورد نیاز دارید؟ اگر بودجه کمی برای سرویس خواب در نظر گرفته اید (حدود 1 تا 1.5 میلیون تومان) ناچارا باید از بین سرویس های ملامینه گزینه خود را انتخاب کنید. هرچند ممکن است چند گزینه MDF نیز بتوانید با این بودجه تهیه کنید اما توصیه ما یک محصول با کیفیت ملامینه است و نه یک سرویس خواب ام دی اف نا مرغوب. اگر قصد دارید بیش از این مبلغ هزینه کنید گزینه های شما بسیار متنوع خواهد بود و علاوه بر محصولات ملامینه از سرویس های ام دی اف نیز حتما در بین بازدید های خود دیدن فرمایید. اما اگر نیاز به یک سرویس خواب خاص دارید و به دنبال محصولی هستید که در کمتر جایی نمونه آن قابل مشاهده باشد پس حداقل باید 3.5 میلیون تومان برای سرویس خواب خود بودجه در نظر بگیرید تا بتوانید از بین مدل های چوبی و استیل یک مورد را انتخاب کنید.

اگر بودجه کمی در اختیار دارید اصلا نگران انتخاب محصولات ملامینه نباشید. سرویس خواب به ندرت در معرض آب قرار می گیرد (پس احتمال باد کردن آن بسیار پایین است) و اگر از تولید کننده معتبری محصول خود را خریداری کنید و از ورق و ماشین آلات مرغوب استفاده شده باشد آنگاه به احتمال بسیار زیاد سرویس خواب شکیل و مرغوبی تحویل خواهید گرفت.

در آخر توصیه ما به شما خرید از فروشگاه های معتبر است چراکه نکات ریز و جزیی بسیاری هنوز وجود دارد (که در فرصتی دیگر با آنها اشاره میکنیم) و این نکات از دید خریدار تقریبا پنهان است. پس بهتر است از یک فروشنده با تجربه خرید کنید تا در صورت بروز هر گونه اشکال و ایرادی، یک شخص (یا شرکت!) پاسخگو برای حل مشکل وجود داشته باشد.

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction