No result.

 

 

ترشی ها در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند ، این مواد غذایی در بین خانواده های ایرانی نیز بسیار پرطرفدار هستند ، به خصوص در فصل زمستان. در این مطلب برای شما از خواص و انواع ترشی ها و تاثیرات آنها صحبت میکنیم.

 

زمستان فصل ترشی است. بیشتر خانم ها از سبزیجات این فصل استفاده می کنند و برای تمام سال ترشی می اندازند. ترشی از قدیم روشی رایج برای نگهداری از میوه ها و سبزی ها برای مدت طولانی بوده است طوری که ملوان ها هم از این روش برای همراه بردن خوراکی ها استفاده می کردند اما حرف و حدیث درباره ترشی زیاد است. بعضی ها می گویند فرآوری ترشی خواص آن را بیشتر می کند. بعضی دیگر معتقدند ترشی چربی سوز است. بعضی هم آن را چاق کننده می دانند. برخی فوایدی برای آن ذکر می کنند و برخی مضراتی.

 

 

امروزه ترشی جزء جدا نشدنی سفره کدبانوهای ایرانی است. اما آیا می دانید ترشی چه تاثیری روی خوراکی ها دارد؟ چه خواص و چه مضراتی دارد و مفید ترین روش درست کردن آن چیست؟ پاسخ را در این مطلب بخوانید.

 

سرکه، حرف اول را در خاصیت می زند

بخش اصلی و وجه مشترک تمام ترشی ها حضور سرکه است. سرکه بر اثر تخمیر قند میوه ها به وسیله باکتری تولید می شود. سرکه اسید استیک دارد و این ماده با تغییر PH محیط از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند و جلوی فساد خوراکی ها را می گیرد. خود سرکه بر اثر تخمیر به وجود می آید و مقدار زیادی از خواص خوراکی های تخمیری مثل آنتی اکسیدان را داراست. باکتری های مفید که باعث تخمیر غذا ها می شوند موجب به وجود آمدن ترکیبات شیمیایی خاصی شده که برای سلامت مفید هستند. تحقیقات جدید نشان داده مصرف روزانه ۲۰ میلی لیتر سرکه چه به تنهایی و چه به صورت مخلوط با غذا ها مثل ترشی یا سالاد، باعث کاهش اندکس گلیسمی مواد غذایی که کربوهیدرات دارند، می شود. کاهش اندکس گلیسمی چه در افراد دیابتی و چه غیر دیابتی باعث می شود قندخون در بدن به آهستگی بالا برود. اسید سیتریک موجود در سرکه جذب کلسیم را بهبود می بخشد و در افزایش سوخت و ساز بدن موثر است. سرکه می تواند باکتری های مضر دستگاه گوارش را از بین ببرد و از بروز گاز معده جلوگیری کند. علاوه بر این سرکه به عملکرد سم زدایی کبد هم کمک می کند و صفرا را از بین می برد.

 

مراقب دستگاه گوارش خود باشید

پزشکان معتقدند مصرف زیاد و بی رویه ترشی احتمال ابتلا به سرطان معده را بالا می برد. یک تحقیق نشان داده در مناطقی از جهان که مصرف ترشی بالاست خطر ابتلا به سرطان مری و معده بیشتر گزارش شده است. به علاوه ترشی برای کسانی که زخم معده یا اثنی عشر دارند، مضر است. پزشکان به این افراد داروهایی تجویز می کنند تا از شدت اسید معده کاسته شود و زخم بهبود پیدا کند اما ترشی اسید معده را زیاد و زخم را شدید تر می کند. ترشی برای کسانی که ریفلاکس معده یا احساس ترش کردن دارند هم توصیه نمی شود. این افراد غیر از مصرف ترشی باید از مصرف هرگونه خوراک اسیدی مثل لواشک و مرکبات هم پرهیز کنند. ترشی برای افراد دارای روده تحریک پذیر و افرادی که دارای سوءهاضمه هستند هم مضر است.

 

دشمن دندان ها

در عین حال که می گویند سرکه باعث جرم زدایی دندان ها و از بین بردن بوی بد دهان می شود و توصیه می کنند هفته ای یک بار دندان ها را با سرکه بشویید، اما حمیدرضا عظیمی، استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد معتقد است مواد ترش موجود در ترشی ها که حاوی غلظت های اسیدی بالا هستند، درست مثل مواد شیرین باعث آسیب رساندن به مینای دندان و تخریب و فساد دندان و آسیب به لثه ها می شوند.

تمام ترشی ها و خوراکی های اسیدی با PH پایین می توانند در مینای دندان و لثه ها نفوذ کنند و علاوه بر سست کردن دندان ها، باعث تخریب و فساد دندان ها و لثه ها شوند. دکتر عظیمی معتقد است برای اینکه مینای دندان کودکان در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی آسیب پذیر تر است، بهتر است خوراکی های ترش و اسیدی مثل ترشی را کمتر مصرف کنند.

 

ترشی را با ماست نخورید

غیر از ناراحتی های گوارشی که اصلیترین اثر استفاده از ترشی های تند و تیز است، تحقیقات نشان داده استفاده زیاد از ترشی می تواند باعث رسوب مایعات بین مفصلی و آرتروز شود. پوکی استخوان و ساییدگی استخوان هم از عوارض مصرف زیاد ترشی است. این ماده حتی در بعضی افراد می تواند باعث ضعف شدید، تشدید ناراحتی های عصبی و ضعف اعصاب یا صرع شود. یادتان باشد ترشی را به همراه ماست نخورید زیرا اسیدلاکتیک موجود در ماست به همراه اسید استیک موجود در ترشی برای کسانی که معده حساسی دارند آزاردهنده است. برخی تحقیقات نشان می دهد اگر ترشی مانده یا کهنه باشد، قارچ هایی درون آن رشد می کند که می تواند سرطان زا باشد، بنابراین بهتر است از مصرف ترشی مانده پرهیز کنید.

 

اعتماد نکنید

ترشی های آماده هم به صورت کارخانه ای و هم به صورت باز در مغازه ها قابل خرید هستند. در ترشی های کارخانه ای امکان استفاده از مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی زیاد است. این ترشی ها به احتمال قوی میکروب ندارند و سالم هستند اما ممکن است خواص آن ها به اندازه خواص ترشی تازه نباشد. از طرفی روی ترشی های باز که در مغازه ها فروخته می شود نظارتی وجود ندارد. این ترشی ها ممکن است آلوده به قارچ باشند، بنابراین اگر خانواده شما به مصرف ترشی گرایش دارد، بهتر است خودتان در خانه آن را درست کنید و در تهیه آن از سبزیجات تازه استفاده کنید. نعناع و جعفری تازه هم بوی خوبی به ترشی شما می دهند و هم خواص بیشتری دارند.

 

مراقب چاقی بر اثر خوردن ترشی باشید

ترشی نوعی چاشنی رایج در مشرق زمین و قاره آسیاست که از زمان بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. فلسفه ایجاد ترشی بر می گردد به عدم وجود وسایل سرمایشی. در قدیم که سردخانه و یخچال وجود نداشت، برای اینکه جلوی گندیدگی و فساد میوه ها و سبزیجات را بگیرند، آن ها را درون سرکه نگه می داشتند تا در فصل های دیگر بتوانند آز آن ها استفاده کنند. سرکه به دلیل PH پایینی که دارد و محیط اسیدی که فراهم می کند، مانع رشد باکتری ها در مواد خوراکی می شوند، فرآیند گندیدگی و پوسیدگی خوراکی ها را متوقف می کند و ماندگاری خوراکی ها را بالا می برد.

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction