No result.

 

بررسی سیستم های مختلف طلاکوب

قبل از هر چیزی باید در نظر داشت که اصطلاح طلاکوب به این خاطر به فویل استمپ تلقی می شود که  گذشته از ورق طلا برای این منظور استفاده می شده است ولی امروزه از انواع فویل های متالایز یا پیگمنتی در این تکنیک استفاده می شود که می توانند رنگ ها (طلایی، نقره ای، مسی، قرمز،آبی و هر رنگ دیگری) و جلوه های (صدفی،رنگین کمانی، بافت چوب یا چرم و ...) متفاوتی داشته باشند.

سیستم طلاکوب را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد.

-         تفاوت در ساختارو عملکرد:

  1. سیستم روتاری (Rotary) یا دوار
  2. سیستم فلت (Flat bed) یا تخت

-         تفاوت در نحوه الصاق:

  1. سرد (Cold Foil Stamping)
  2. گرم (Hot Foil Stamping)

انتخاب هر کدام از سیستم ها بستگی به نیاز مشتری دارد. و باید با توجه به اولویت های مورد نظر،  ساختار و نحوه الصاق آن را انتخاب کرد. این اولویت بندی می تواند بین کیفیت، سرعت، صرفه اقتصادی و عوامل این چنینی صورت گیرد.

سیستم روتاری و تخت:

  امروزه طلاکوب چندرنگ به صورت in-line در ماشین های ترکیبی بسیار رایج شده است. که به صورت چند سیستم Flat bed کوچک و یا با سیستم روتاری در ماشین قرار بگیرد.

برای تیراژ های بالا از سیستم روتاری استفاده می شود ولی کیفیت نورد آن به خوبی سیستم تخت (flat bed) نمی باشد. دیگر مزیت سیستم تخت، هزینه های کلی آن است که بسیار به صرفه است و دارای سیستم و ساختار ساده ای است که می تواند برای چاپ ها On-Demand مورد استفاده قرار بگیرد.

سرعت ماشین های روتاری 35-45 متر بر دقیقه است و سیستم های تخت 120 متر بر دقیقه است. این اختلاف به علت زمان توقفی (Dwell Time) است که در ماشین های روتاری وجود دارد که عملیات الصاق به طور کامل صورت گیرد.

طلاکوب سرد و گرم:

طلاکوب سرد را نمی توان روی سطوح بدون پوشش (Coat) استفاده کرد چرا که چسب فویل توسط بستر مورد نظر جذب می شود. برای حل این مشکل می توان یک لایه پوشش اولیه (primer) روی آن سطح پوشش کرد ولی باز هم با این حال فقط برای برخی مصارف کاربرد دارد.

از مهم ترین مزایای این سیستم، اقتصادی بودن آن است.  به طوری که تا 50% نسبت به طلاکوب گرم کار هزینه را کاهش می دهد. ولی از طرفی برای طرح های عالی و کیفیت بسیار خوب  مناسب نیست.

طلاکوب گرم از لحاظ بصری به شدت جذاب تر است و جلب مشتری بیشتری را به دنبال دارد. به همین منظور برای بسته بندی محصولات لوکس در رقابت طراحی بسته بندی، از آن استفاده می شود. این نوع طلاکوب می تواند برای طراحی های خاص و لبه های شارپ و دقیق و با کیفیت مناسب است.

استفاده از طلاکوب گرم در بازار رقابت بسیار رایج تر است. البته گزینه ی ارزان تر دیگری نیز می تواند جایگزین طلاکوب ها باشد و آن استفاده از مرکب نقره ای در تکنیک چاپی گراوور است که می تواند حجم زیادی مرکب نقره ای را روی سطح کار بنشاند. اما باید در نظر داشت که به هیچ وجه سطح صیقلی و آیینه ای فویل های طلاکوب را ندارد و فقط برای تبراژ های بسیار بالا مقرون به صرفه است. هم چنین هزینه چاپ گراوور و سیلندر سازی آن بسیار زیاد و بالا می باشد.

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction